Påmelding

Påmelding til stevner krever at du har en brukerkonto i MinIdrett. Dersom du ikke har en slik brukerkonto se siden Bli medlem under Om klubben i toppmenyen.

Søk opp aktuelt stevne i iSonen.

  1. Påmelding til stevner gjøres via iSonen og skal skje før fristens utløp.

  2. Søk opp aktuelt arrangement og logg inn med samme pålogginginformasjon som i MinIdrett.

  3. Fyll ut kontaktinformasjon: Velg om du skal melde på deg selv eller et familiemedlem. Oppgi klubb, samt støttekontakt dersom dette er påkrevd. Klikk “Neste”.

  4. Huk av for øvelsene utøveren ønsker å stille i. Dersom du er usikker på hvilke øvelser du skal velge, forhør deg gjerne med din respektive trener. Klikk “Neste”.

  5. Dobbeltsjekk at opplysningene i oppsummeringen stemmer: Er navn på utøver, alder, klubb og valgte øvelser korrekt? Klikk “Neste”.

  6. Fullfør påmeldingen ved å godta samtykket for påmelding og velg “Ferdig”. Påmeldingen er bindende.

Merk at utøvere må ha gyldig lisens fra året de fyller 13 år for å kunne delta på banearrangementer. Klubben dekker ordinær påmeldingsavgift for deltagelse på stevner for sine medlemmer. Ved etteranmelding må utøveren selv dekke gebyret som påløper.

 

Tips til deg som stiller i et stevne for første gang

Det kan være mye nytt å sette seg inn når man skal delta i et stevne for første gang. Her kommer litt info og noen tips som kan komme godt med, både for deg som utøver og eventuelt for de voksne som skal følge deg gjennom konkurransen.

Tidsskjemaet finner du på, eller via, arrangørklubbens hjemmesider. Dette er vanligvis klart 1 til 2 dager før stevnestart. Tidskjema inneholder informasjon om øvelsesstart, og eventuelt frister for avkryssnings og tidspunkt for innmarsj og opprop. Vær oppmerksom på at det er ulike klasser for jenter og gutter og ulike aldre. Aldersklassen følger årskull, det vil si at J12 omfatter alle jenter som fyller 12 i inneværende år.

Oppmøte må skje i god tid før øvelsesstart. Ved avkrysning skal det vanligvis være gjort senest én time før øvelsen starter, enten på banen eller elektronisk. Dersom det ikke er avkrysning, vil det være et opprop på øvelsesstedet — gjerne 15 minutter før start. Info om dette skal være tilgjengelig fra arrangørklubben. Merk at du må beregne tid til oppvarming, festing av startnummer og eventuelt andre forberedelser. Startnummeret hentes enten i sekretariatet eller hos en ansvarlig i klubben.

Ved premiering skjer dette etter øvelsesslutt. For aldersklasser opp til 12 år deles det gjerne ut deltagerpremier. Ellers er det vanlig med premie til de 3 beste i øvelsen eller 1/3 av deltagertallet. I mindre stevner deles det normalt ikke ut premier.

På prioriterte stevner vil det være trenere eller ledere tilgjengelig. De kan hjelpe med innstilling av blokker, oppmåling av tilløp, og gi tekniske tips under konkurransen. Foreldre skal vanligvis ikke gå inn på indre bane.

Stevner er gøy, og først og fremst en arena der du kan vise hva du har trent på og hvor du får mulighet til slå din personlige rekord – “persen”. Vi gleder oss til å se deg til start og heie deg frem!

 

Om øvelsene

Øvelsesutvalget kan variere fra stevne til stevne. Her følger litt informasjon om noen av de vanligste øvelsene:

Sprint omfatter 60m, 100m, 200m og korthekk. Utøverne får tildelt hver sin bane i en pulje kalt heat. Heatoppsettet slås gjerne opp ved startstreken og leses opp av startordneren. I de yngste årsklassene starter man stående, men etterhvert benyttes startblokk. En tommelfingerregel for innstilling av startblokker er 2 fot fra startstrek til blokken for fremre fot, og 3 fot til den bakre blokken. Når starteren blåser i fløyten tar man av overtrekkstøy og stiller seg bak blokken. Deretter roper starteren “Innta plassene” og utøveren stiller seg bak startstreken eller setter seg i blokkene med hendene bak streken. Når starteren roper “Klar” løfter man hoften om man bruker blokk eller lener seg litt fremover ved stående start, og holder seg helt rolig i posisjon. Når startskuddet går gjelder det å reagere så kjapt som mulig og løpe helt over målstreken. Ved tjuvstart høres ett skudd til: Da stopper man, går tilbake til startstreken og avventer videre beskjed fra startordner.

I lengde gjelder det å ta løpefart og satse på ett ben mellom to hvite striper foran sandgropen. Stripene markerer det vi kaller en satssone, og den er 50 cm bred for årsklasser til og med 13 år. Dersom du tråkker over stripen nærmest gropen vil hoppet være ugyldig og måles ikke. For 14-årsklassen og eldre er det planken som gjelder, og hoppet måles fra det mørke feltet foran på planken, uavhengig av hvor du satser. Ved overtramp inn på det mørke feltet regnes hoppet som ugyldig. Deltagerne får oppvarmingshopp før øvelsesstart og 3 til 6 forsøk under konkurransen.

I høyde har du 3 forsøk på hver høyde. Høydene oppgis før øvelsesstart og dommeren vil spørre deg hvilken høyde du ønsker å begynne på. Det er vanlig å starte et stykke under det høyeste du har hoppet tidligere, og er det første gang du stiller i konkurranse kan det være greit å starte på første mulige høyde. Dersom du kommer over listen uten at den ramler ned, får du 3 nye forsøk på neste høyde. Først når du har revet 3 ganger på samme høyde er konkurransen over for din del. Også i høyde får du oppvarmingshopp før øvelsesstart for å justere inn tilløpet.

Kulestøt utføres i en ring, og du må passe på å gå inn og ut langs bakre halvdel av kuleringen for at støtet skal være gyldig. Foran ringen er et kastfelt, og kulen skal lande innenfor en markert sektor. Hold deg inni ringen under hele støtet. Dersom du tråkker ut av ringen vil støtet være ugyldig. Du kan få prøvestøt før øvelsesstart og har 3 til 6 forsøk under selve konkurransen.